BlackBerry’s QNX-technologie, die veel wordt toegepast in auto’s, kan een levenslijn zijn om het bedrijf van de ondergang te redden. Maar Google en Apple liggen op de loer. 

Niemand wil nog worden gezien met een mobiele telefoon van BlackBerry, maar gek genoeg is één bedrijfsonderdeel van BlackBerry nog steeds razend populair, en wel in de auto-industrie. De QNX-technologie, sinds 2010 eigendom van BlackBerry, is de standaard om navigatie-, communicatie- en entertainmentsystemen in auto’s aan te sturen.

Ford verruilt Microsoft voor QNX

Vorige maand maakte Ford nog bekend dat het afstapt van Microsoft-software voor het besturingssysteem van zijn auto’s, Sync, ten faveure van QNX. Al met al is QNX in de helft van de auto’s met een besturingssysteem te vinden. Onder andere Audi, Honda, Hyundai, Porsche, en Volkswagen maken van de technologie gebruikt. Op het moment is QNX waarschijnlijk het waardevolste onderdeel van BlackBerry.

Waarom is QNX zo populair bij autobouwers? Het is relatief goedkoop en erg stabiel. Met Microsoft-software had Ford bijvoorbeeld constant problemen. Het bedrijf verstuurde zelfs usb-sticks met software updates naar klanten, in een poging om de problemen te verhelpen.

Microsoft legt het tot nu toe pijnlijk af: naast Ford verloor het ook Kia als klant, hoewel Microsoft voor dat bedrijf een speciale versie van Sync ontwikkelde.

Google en Apple rukken op

Autosoftware is een afspiegeling van de smartphonemarkt: naast QNX zijn Google Android en Apple iOS populair. Nu de groei in de verkoop van smartphones afvlakt - en omdat veel automobilisten toch al een smartphone hebben -  bieden auto’s interessante perspectieven voor smartphoneproducenten.

Dat leidt tot wisselende coalities en een strategisch schimmenspel. Automakers willen zich niet vastleggen op één systeem, in de angst dat klanten met andere smartphones worden afgeschrikt. Zo werken Apple en BlackBerry samen in het CarPlay platform van Apple, waarbij de iPhone-ervaring wordt herschapen op het beeldscherm van het dashboard. Terwijl juist de introductie van de iPhone destijds de nagel aan de doodkist van de BlackBerry was.

Aan de andere kant werkt QNX ook samen met Google, bijvoorbeeld om Google Maps beschikbaar te maken in Audi's. Dat terwijl het Android-systeem van Google op den duur een bedreiging kan vormen voor QNX zelf, volgens waarnemers.

Platform voor tablet

BlackBerry en QNX delen een stukje geschiedenis: beide bedrijven ontstonden begin jaren tachtig op de campus van de universiteit van Waterloo, Canada. BlackBerry kocht QNX in 2010 als platform voor zijn eerste tablet, de PlayBook. QNX werd ook toegepast in de BlackBerry 10. QNX is een belangrijke troef in de handen van BlackBerry-topman John Chen, die de software-kant van het bedrijf wil uitbreiden.

Die visie valt in de smaak bij beleggers: het aandeel BlackBerry werd dit jaar 23 procent meer waard. Maar vergeleken met z'n top in 2008 is het aandeel nog altijd 95 procent minder waard.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl